سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاهی به بازار فولاد در سال 96

به گزارش شرکت فولاد حامیران در تحلیل بازار فولاد؛ سال 96 یک سال تعیین کننده در صنعت فولاد ایران بود. در این سال تلاش های صورت گرفته برای صادرات فولاد نتیجه داد و رکود موجود در بازار داخلی روند صادرات را تحت فشار قرار گذاشت؛ همین امر موجب افزایش قیمت ها شد. ساختار اصلی صادرات فولاد کشور تحت تأثیر دو نکته می باشد.

نکته اول این است که صادرات بدون پشتیبانی بانکی صورت می گیرد. در ایران ما به دلیل وجود تحریم ها از سیستم بانکی استفاده نمی کنیم و با توجه به این شیوه صادراتی که ما داریم، یعنی 20 درصد نقد و الباقی زمان تحویل کالا بر روی کشتی ریسک بسیار بالایی دارد. از این سو باعث میشود تعداد خریداران ما کم شود و مجبور باشیم قیمت ها را برای فروش پایین بیاوریم. مهم تر از همه این است که برنامه ریزی های ما برای حداکثر دو ماه تولید قرار می گیرد بنابراین کارخانه های ایرانی نمی توانند قراردادهای بلند مدت ببندند در حالیکه قرار دادهای بلند مدت در دنیا یکی از روش های تأمین منابع مالی برای فولادسازها به شمار می رود.

نکته دومی که قابل توجه است، روند افزایشی صادرات فولاد خام می باشد. در تولید فولاد خام بالاترین ارزش افزوده در تولید ورق ایجاد می شود ولی به دلیل دامپینگ صادرات این کالا از ایران به شدت افت کرد. البته یکی از دلایل کاهش صادرات ورق به فشارهای داخلی برای تأمین نیاز لوله و پروفیل  بر میگردد.  این شزایط در سال 97 ادامه نخواهد یافت به دلیل اینکه نرخ ارز، عامل تعیین کننده و مشوق صادرات است. اما نکته ای دیگر نیز در صادرات ایران نهفته است که آن هم تفاوت در قیمت محصولات صادراتی است. قیمت بیلت صادراتی فوب بنادر ایران حداقل 510 دلار است در حالی که میله گرد باید حداقل 25 دلار گران تر عرضه شود. در حقیقت صادرات ما در گرو سیاست های خارجی  و سیستم بانکی ماست.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


ذوب آهن اصفهان بنیانگذار بسیاری از صنایع در ایران

به گزارش شرکت فولاد حامیران در تحلیل بازار فولاد، حدود پنج دهه قبل واحدی در کشورمان آغاز به کار کرد که بنیانگذار بسیاری از صنایع در کشومان شد. مهندس احمد صادقی مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در خصوص گرامیداشت پنجاهمین سال تأسیس این شرکت بیان کرد: با راه اندازی ذوب آهن صنعت سنگین وارد کشورمان شد و هم اکنون 50 سال از تأسیس این واحد و تولید فولاد در ایران می گذرد. این شرکت در سال 1350 اولین ذوب را به دست آورد و تا امسال موفق به تولید 72 میلیون تن محصول نهایی شده است. در این میان 7 میلیون تن به دلیل اعتبار کیفیت محصولات، به کشورهای دیگر صادر شده است.
وی در ادامه افزود: ذوب آهن اصفهان با توجه به پیشینه قوی ، می تواند سرآمد صنایع فولاد کشور باشد. به دلیل آنکه تجربه ی گران قدر و با ارزشی در این شرکت وجود دارد و کارشناسان توانمندی در این بخش فعالیت دارند. از این سو ما می توانیم پایه ایجاد دانش فنی فولاد بومی را در کشور پایه ریزی کنیم و باید عمیق تر بر روی این موضوع کار کنیم تا به نتیجه برسیم.
صادقی با اشاره به اقدامات ویژه و کارآمد از سوی ذوب آهن افزود: کارخانه ذوب آهن باید توسعه را با توان خود انجام دهد. البته ذوب آهن به آهن اسفنجی نیاز داشت و در حال حاضر از آن استفاده می کند و باعث اقتصادی شدن کارخانه می شود. در یک برهه زمانی مردم بر این باور بودند که اگر کشوری بتواند هواپیما و اتوموبیل بسازد، صنعتی است اما امروزه ما فراتر رفته ایم و تبدیل به یک کشور کاملا صنعتی شده ایم. آغاز این صنعتی شدن با کارخانه ذوب آهن بوده است. کارخانه فولاد ذوب آهن اصفهان در دوره ی بسیار کوتاهی ساخته شد و کارمندان زیادی در این مجموعه زحمت کشیدند تا بتوانند فولاد آلیاژی با کیفیتی را ارائه دهند. امروزه ما توانسته ایم بیش از 17 میلیون تن تولید قطعات فولادی داشته باشیم و ظرفیت حدود 30 میلیون تن فولاد در کشور را به خود اختصاص دهیم.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

 


صنعت فولاد از ابتدا تا کنون

به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، طبق امار بدست آمده، برای اولین بار در دهه 30 شمسی صنایع فولاد وارد کشور شد. در ابتدا با وارد کردن شمش و انجام عملیات نورد بر روی فولاد، از این صنعت،آهن آلات ساختمانی تولید می کردند اما به مرور زمان و کسب تجارب بیشتر توانستند تنوع تولیدات را افزایش دهند.

بر اساس اطلاعات بدست آمده، در سال 1350 اولین کارخانه فولاد سازی در شهر اصفهان تاسیس و به بهره برداری رسید. طی این سال ها مجموع تولیدات کارخانه های کشور حدود 36 هزار تن بوده است.

پس از تاسیس کارخانه های فولاد، در سال 1379 با تصویب ماده 6 قانون تمرکز امور صنعت و معدن و تشکیل وزارت صنایع و معادن، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) تاسیس شد و کارخانه های فولاد سازی از قبیل شرکت ملی فولاد ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد خوزستان را تحت پوشش خود قرار داد. مجموعه صنایع و کارخانه های تولید فولاد کشور تا سال 1396 توانستند رکورد تولید 21 میلیون و 726 هزار تن فولاد را کسب کنند که این میزان در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی بسیار چمشگیر بوده است.

تولید فولاد در جهان و جایگاه ایران

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد خام در جهان طی سال 2017 افزایش 5.6 درصدی داشته است. این در حالی است که سال 2016 میزان تولید حدود یک میلیارد و 675 میلیون تن به ثبت رسیده است.

در این میان کشور چین با توجه به جمعیت بالا و نیاز بیشتر این کشور به مصالح و محصولات فولادی توانست در سال 2017 چیزی حدود 831 میلیون و 730 هزار تن فولاد خام را تولید کرده و در این راستا رتبه اول را در تولید فولاد خام سال 2017  کسب کند. در حال حاضر کشور چین سردمدار تولید فولاد خام جهانی می باشد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


وضعیت بازار فولاد در سال 97

به گزار حامیران در تحلیل بازار فولاد، بهرام سبحانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در باره وضعیت بازار فولاد طی سال آینده گفت: در سال آینده قیمت فولاد به دلیل کاهش عرضه افزایش نخواهد یافت. اما امکان افزایش قیمت ها ناشی از افزایش هزینه های تولید وجود دارد.

وی در گفتگویی با اشاره به وضعیت بازار در سال 96 افزود: طی سال جاری به دلایل متعددی از جمله خروج صنایع پایین دستی از رکود، بازار فولاد شارژ شد و تحرکاتی همراه بوده است که همین موضوع موجب شد تا نه تنها میزان تولید در بخش فولاد افزایش یابد بلکه این بخش برای تامین بازار داخلی از میزان صادراتش کم کند.   

سبحانی در ادامه درباره قیمت ها در بازار داخلی عنوان کرد: طی سال گذشته از فولادسازان ایراد هایی مبنی بر پایین بودن قیمت فولاد ایران در بازار های جهانی نسبت به بازار داخلی گرفته می شد. اما طی سال جاری بر خلاف سال گذشته قیمت ها ثابت شد و میزان نوسان حدود 3 تا 4 درصد گزارش شده است و قیمت ها داخلی ما از قیمت های FOB کشور های تولید کننده فولاد در خارج از مرز ها پایین تر بوده است. حتی بر اساس قیمتی که شورای رقابت برای فولاد داخلی تعیین کرده بود منطبق بر قیمت FOB دریای سیاه بوده است، اما در حال حاضر شاهد کمتر بودن نرخ داخلی از قیمت دریای سیاه هستیم که این قیمت حدود 300 تومان کمتر از قیمت دریای سیاه می باشد.

بهرام سبحانی در ادامه با اشاره به زمزمه های افزایش قیمت در سال آینده اظهار داشت: امکان پیش بینی قیمت ها در سال آینده وجود ندارد اما می توانیم این قول را بدهیم که ما در بازار داخلی باعث نشویم که میزان عرضه کم شود و یا کاهش تولید محصولات فولادی موجب افزایش قیمت های آن ها شود زیرا ما مرتبا در حال بررسی بازار هستیم و سعی بر افزایش تولید نیز داریم.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


کاهش تعرفه واردات کشور یک تصمیم اشتباه

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، پس از انتشار خبر افزایش تعرفه واردات فولاد از سوی کشور امریکا، شاهد واکنش های بسیاری هم در داخل امریکا و هم در خارج از این کشور بودیم که همین امر موجب شد تا طی روز های اخیر به یکی از مهم ترین خبر ها تبدیل شود. اگرچه این موضوع در بین رسانه ها و فضای مجازی با واکنش های بسیاری همراه بود و مورد اظهار نظر های بسیاری قرار گرفت اما جزئیات این تصمیم هنوز نبهم می باشد و باید مورد بررسی های بیشتری قرار گیرد.

در این باره محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:با توجه به تصمیم دولت امریکا مبنی بر افزایش 25 درصدی تعرفه واردات به کشورش، در صورتی که این امر انجام گیر به دلیل پایین بودن تعرفه واردات ایران شاهد هجوم سیل عظیمی از واردات به کشور خواهیم بود.

محمود اسلامیان در ادامه با اشاره به مناسب بودن بازار ایران برای کشور های صادر کننده افزود: پس از افزایش تعرفه ها، کشور های صادر کننده به دنبال پیدا کردن بازار مناسب برای محصولاتشان می گردند که در این بین بازار ایران با توجه به پایین بودن تعرفه واداتش بهترین بازار برای صاراتشان می باشد. همچنین در حال حاضر با توجه به پایین بودن نرخ فولاد داخلی و پایین بودن قیمت آن در مقایسه با نرخ های جهانی، خطر بزرگی واردات فولاد کشور را تهدید می کند.

وی در ادامه افزود: موضوع کاهش میزان تعرفه فولاد کشور نه تنها به نفع صنایع پایین دستی نیست، بلکه موجب بروز موجی منفی در بازار و ارسال آن به سرمایه گذاران صنعت فولاد می شود.

رئیس انجمن فولاد در اخر خواستر حفظ تعرفه های فعلی صنعت فولاد کشور شد و گفت: با توجه به این که کشور امریکا عنوان سردمدار اقتصاد آزاد امریکا را دارست، در حالی تصمیم گرفته میزان تعرفه فولاد کشور را افزایش دهدکه در حال حاضر قیمت فولاد داخلی اش حدود 50 درصد از قیمت های جهانی بیشتر می باشد. با توجه به این امر انتظار می رود دولتمردانی که در راُس این تدابیر هستند با دقت بیشتری تصمیم گیری کرده و در حال حاضر همین میزان تعرفه های حفظ کرده و آن را کاهش ندهند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید