سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازگشت قیمت های منطقی به حوزه فولاد

به گزارش حامیران در اخبار بازار فولاد، بهادر احرامیان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص آزادسازی سقف رقابت در بورس کالا بیان کرد: پس از آزادسازی سقف رقابت، شاهد بازگشت مرحله ای قیمت های منطقی به بازار خواهیم بود و در حال حاضر نیز سقف رقابت عادی است و انتظار می رود که به تدریج قیمت ها به تعادل برسند و بازار به شرایط عادی خود بازگردد.

وی در ادامه افزود: با نزدیک شدن قیمت ها در بورس به قیمت های واقعی، تقاضاهای کاذب از بین خواهد رفت و تعادل کامل به عرضه و تقاضا باز می گردد. واقعیت این است که خریداران حوزه فولاد قیمت نهایی محصولات فولادی را بر اساس بالاترین قیمت ارزی که در بازار وجود دارد، می بینند! یعنی اگر در بازار آزاد دلار 13 هزار تومان معامله شود و از سوی دیگر رسانه ها قیمت ارز را 4200 تومان اعلام کنند، انتظارات قیمت کالای تولیدی به سمت بازار آزاد می رود. بنابراین اگر قیمت ها کمتر از این مقدار تعیین شود، فرصتی برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد.

احرامیان با تأکید بر اینکه فاصله قیمتی به سود تولیدکنندگان نیست، بیان کرد: در شرایطی که فاصله قیمتی بین بازارهای مختلف وجود داشته باشد، ذهن مصرف کننده به سمت افزایش قیمت سوق پیدا می کند. در این مواقع تقاضا چند برابر می شود و همین امر در بازار التهاب ایجاد می کند. اما اگر مصرف کنندگان بدانند که قیمت ها به نرخ روز محاسبه می شود و جهش ناگهانی نخواهد داشت، تنها به دنبال برطرف کردن نیاز خود می روند و به منظور سرمایه گذاری وارد بازار نخواهند شد؛ از این رو التهابات بازار کاهش پیدا می کند.

وی افزود: همانطور که مشاهده کردیم، قیمت های جهانی به دلار وابسته هستند و روند قیمتی گذاری فولاد هم بر همین مبنا می باشد. بطور مثال شاهد افزایش قیمت فولادهای آلیاژی همزمان با افزایش نرخ ارز بودیم اما با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار بدون شک صنعت فولاد در مسیر تعادل و آرامش حرکت خواهد کرد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید