سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صادرات فولاد ایران باید همیشگی باشد

اخیرا یک طرحی پیشنهاد شده بود بنام "تشکیل ستاد فولاد" که یزدی زاده در این باره گفت: این طرح باید حضور بخش خصوصی و مشارکت آنها همراه باشد و هدف از این طرح، ایجاد یک توازن نسبی در زنجیره فولاد و تامین می باشد. طی سال های اخیر ما شاهد این عدم توازن در زنجیره فولاد بودیم. لازم به ذکر است که برای دستیابی به موقعیت جایگزین صادرات فولاد به جای نفت، باید میزان توازن در صنایع بالادست و پایین دست فولاد را افزایش داشت. از جمله کسانیکه در سلیقه سازی این صنعت تاثیرگذار هستند، شرکت ملی فولاد می باشد که با مشارکت انجمن های تولید کننده و صادر کننده سنگ آهن و فولاد، به دنبال ایجاد این توازن و پرهیز واحدهای بالادست و پائین دست فولاد هستند.

مدیر عامل شرکت ملی فولاد ابتدا اشاره ای به افزایش قیمت ها در ابتدای سال جاری کرد و افزود: به دلیل تغیرات قیمت خارجی که در سطح جهانی اتفاق افتاده بود، قیمت های داخلی فولاد نیز تغیر پیدا کرد و دچار نوساناتی شد که اگر تغیرات قیمت خارجی کاهشی یا افزایشی باشد، در قیمت های داخلی نیز متناسب با همان روند، قیمت ها کاهشی یا افزایشی خواهند شد. گفتنی است که باید طبق برنامه ی 5 ساله ای که برای توسعه کشور تدوین شده، قیمت های فولاد، نرخ عرضه و تقاضا و میزان صادرات توسعه یابد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سال گذشته، ایران به یک تراز مثبت در تجارت فولاد دست یافت که این موضوع می تواند یکی از عوامل مهم برای مطرح شدن فولاد ایران در سطح جهانی باشد. ما در سال های گذشته به بک وارد کننده فولاد معروف بودیم؛ در حالیکه امروز همگان فولاد ایران به عنوان یکی از کلید های تاثیر گذار در منطقه غرب آسیا می دانند.

وی افزود: هیچ کس نمی تواند میزان تغیرات قیمت فولاد در آینده را پیش بینی کند. پیش بینی کردن اینکه آیا قیمت ها دچار نوسان خواهند شد یا خیر یک امر طبیعی است ولی نمی توان میزان نوسانات را در آینده پیش بینی کرد؛ زیرا نوسانات قیمت در بازار، به یک سری متغیر ها وابسته است که اگر این متغیر باهم اتفاق بیافتند، آن وقت عمق نوسان و تغیرات قیمت بیشتر خواهد شد.یکی از مهم ترین نکته هایی که در صنعت فولاد باید به آن توجه ویژه داشت، حضور مداوم و همیشگی بازار فولاد ایران در بازار های جهانی است. این موضوع از اهمیت خاضی برخوردار است که نباید عواملی مانند تغیرات قیمت داخلی بر این موضوع تاثیر بگذارد. به عبارت دیگر نباید تغیرات ایجاد شده در قیمت های داخلی برا میزان صادرات فولاد ایران تاثیری بگذارد.

وی با اشاره به نگرانی های ناشی از نوسانات قیمتی برای صادرات گفت: نگرانی هایی که بعضا در دولت ایجاد می شود کاملا طبیعی و به جا بوده و تولیدکنندگان باید در کنار صادرات خوب، به تولید خوب و متناسب با ظرفیت های تولید نیز بپردازند. یعنی اگر افزایش صادرات با کاهش تولید روبرو باشد، ضرورت توجه حاکمیت را خواهد طلبید.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید


برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


اخبار بازار قراضه و بیلت در آسیا

اخبار بازار بیلت:

تعطیلات رسمی در کشور چین که چند روز طول می کشد، موجب شده تا بازار بیلت به سکوت و رکود دچار شود. اکثر فعالان بازار و کارشناسان بازار معتقد هستند که به دلیل رفتن چینی ها، بازار بیلت به وضعیت بی تحرکی دچار شده و بازگشت چینی ها از تعطیلات را راحل این مشکل می دانند. آمار های منتشر شده از بازار بیلت در جنوبی شرقی آسیا، بیانگر کاهش قیمت 10 دلاری می باشد. با این وجود، در کشور هند نیز شاهد 2 مزایده صادراتی بودیم که به دلیل طمع هندی ها و راضی نشدن به قیمت های کنونی، به مرحله اجرا نرسید. آنها خواستار قیمت های پایین تری بودند.

شرایط در بازار بیلت به گونه ای می باشد که به دلیل قیمت های کنونی، در بازار مشتری وجود ندارد. خریداران توقع تخفیف های زیادی دارند که فروشندگان نیز حاضر نیستند با قیمتی پایین بیلت را به فروش برسانند. گفتنی است که در مصر نیز قیمت کنونی بیلت حدود 510 دلار در هر تن سی اف آر می باشد.

اخبار بازار قراضه:

طبق جدید ترین اخبار و گزارشی که از بازار قراضه در چین به دست آمده است، حجم مصرفی قراضه در این کشور افزایش پیدا کرده است. طبق نمودار های منتشر شده، کشور چین از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از 63 میلیون تن قراضه مصرف کرده است و سرانه مصرف قراضه در این کشور حدود 45% افزایش یافته است. به نظر می رسد که به دلیل تصمیم اخیر دولت چین، مبنی بر مبارزه با آلایندگی ها و کاهش تولید در کارخانه ها، میزان مصرف و صادرات قراضه به این کشور تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.

میزان واردات قراضه در ترکیه نیز افزایش یافته است. اگر میزان واردات قراضه به این کشور را با 8 ماه اول سال گذشته مقایسه کنیم، متوجه رشد 12% خواهیم شد. لازم به ذکر است که بهای قراضه وارداتی نیز افزایش پیدا کرده و حدود 4 میلیارد دلار ثبت شده است. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته، در ماه آگوست سال جاری شاهد واردات قراضه ترکیه به اندازه 1.56 میلیون تن بودیم که این میزان در مقایسه با مدت یکسان در سال گذشته، حدود 20% کاهش داشته است.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


وضعیت بازار قراضه در ترکیه و ژاپن

بازار قراضه در ترکیه:

وضعیت بازار قراضه در کشور ترکیه به گونه ای بود که در اواسط هفته ی گذشته شاهد افزایش قیمت در این بازار بودیم. افزایش قیمت ها در این بازار تا جایی پیش رفت که باعث شد قیمت قراضه در این کشور حدود 303 دلار ثبت شودغ اما آخرین خبر های ارسال شده از سوی این بازار بیانگر نزولی شدن قیمت ها می باشد. در حال حاضر نیز معامله ای در بازار به ثبت نرسیده است که علت آن می تواند نزولی شدن قیمت ها باشد. گفتنی است که متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 حدود 2.5 دلار هر تن پایین آمده به 297.5 دلار هر تن سی اف آر رسیده است.

قیمت قراضه سنگین اروپا در حال حاضر حدود 292 تا 294 دلار به ثبت رسیده است که طبق گفته ی برخی از فعالان بازار به نظر می رسد که کشور ترکیه به زودی قراضه اروپا را خریداری کند. با وجود این تفاسیر لازم به ذکر است که قراضه آمریکا و دریای بالتیک در ترکیه، طرفدار و خریدار چندانی ندارد.

 

بازار قراضه در ژاپن:

توکیو استیل ژاپن که از ژوئن سال جاری در چندین مرحله قیمت خرید قراضه از بازار داخلی ژاپن را بالا برده بود با توجه به افت قیمت های جهانی حال قیمت خرید خود را تا 4 دلار پایین آورده به 285 تا 289 دلار هر تن رسانده است.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

طبق جدید ترین گزارش هایی که از گمرک ژاپن به دست آمده است، این کشور حدود 11% کاهش صادرات قراضه داشته است و در هشت ماه اول ساری تنها 5 میلیون تن قراضه صادر کرده است.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


کاهش قیمت بیلت در هفته ی اخیر

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

گزارش ها و آمار های منتشر از بازار های فولاد و بیلت در هفته ای که گذشت، بیانگر کاهش قیمت ها در این بازار می باشد. نمودار قیمت ها نشان دهنده ی یک روند نزولی در هفته ی اخیر می باشد که می توان با توجه به آن، اعلام کرد که قیمت بیلت در ترکیه و مصر کاهش چشم گیری داشته است. عده از فعالان بازار معتقد هستند که به دلیل رکود بازار قراضه، شاهد نزولی شدن قیمت های بیلت هستند. وضعیت بازار نیز در حال حاضر به گونه است که خریداران به امید کاهش قیمت بیشتر، از خرید کردن منصرف شده اند.

بیلت سی آی اس در ترکیه 510 تا 520 دلار هر تن سی اف آر است و در مصر نیز در 520 تا 530 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است. هفته های قبل قیمت های پیشنهادی بیلت وارداتی 540 تا 545 دلار هر تن سی اف آر بوده است. فعالان بازار معتقدند چون تولید چین کاهش داشته قیمت بیلت وارداتی در این منطقه هم نباید کاهش یابد.

از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت بیلت در کشور های دیگری نیز مانند چین هستیم. روند بازار بیلت در جنوب شرقی آسیا بسیار نزولی شده که این امر ناشی از عدم بستن معامله و درخواست خرید می باشد. عده ای نیز منتظر بهبود بازار بعد از اتمام تعطیلات چین هستند که این امر اصلا دور از ذهن نیست.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


روند قیمت ها در بازار فولاد

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

اخیرا در طی یک بیانیه ای وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که باید در زنجیره فولاد کشور، بخش خصوصی نیز مشارکت داشته باشد. در خصوص همین مورد، بهادر احرامیان گفت: در هفته ی گذشته، جلسه ای در سازمان با فولاد سازان کشور در مورد نظر پیشنهادی جناب وزیر برگزار شد. طبق آنچه که صحبت شد، در این ستاد میخواهیم آن بخش از فولاد را که دارای چالش هایی می باشد، با کمک بخش خصوصی سنگ آهن، لوله و پروفیل و تولید کنندگان فولاد، مورد بررسی قرار دهیم.

محمد احرامیان ابتدا اشاره ای کرد به روند صعودی قیمت ها در بازار فولاد کشور سپس گفت: افزایش قیمت ها در بازار فولاد، بخاطر چندین علل گوناگون رخ داده است که از جمله آنها: افزایش قیمت ذغال سنگ و سنگ آهن، افت میزان عرضه الکترود گرافیتی، بسته شدن  120 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در چین و دلایل مختلف دیگری که در تعیین قیمت مواد اولیه فولاد سازی تاثیر گذار هستند، می باشد.

وی افزود: با توجه مواردی که ذکر شد و شاهد یا افزایش قیمت جهانی در صنعت فولاد بودیم، قیمت ها بر بازار داخلی ما نیز تاثیر گذاشت و از آنجا که بیشتر تولید کنندگان و عرضه کنندگان فولاد با یک شوک بزرگ و ناگهانی رو به رو شدند، روند صعودی قیمت ها در بازار فولاد ادامه یافت. نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد، رویکردی است که باید در آینده ی نزدیک حتما شاهد آن باشیمو منظور نیز از این رویکرد، رویکردی است که توام با برنامه ریزی برای روند قیمت ها در بازار فولاد در روز های آتی باشد.

با تمام وجود این تفاسیر لازم به ذکر است که افزایش قیمت های اخیر در بازار فولاد، برای صادرات فولاد ایران بسیار سودبخش است. طبق برآورد های انجام شده، به نظر می رسد که به زودی شاهد افزایش میزان صادرات فولاد ایران تا 7 میلیون تن باشیم. با وقع این اتفاق، می توان به بهبود بازار فولاد امیدوار بود؛ زیرا عرضه فولاد در سطح جهانی بسیار کاهش یافته است و این موضوع می تواند خریداران دیگر کشور ها را به خرید از فولاد صادراتی تشویق کند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید