سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ظرفیت فولاد مبارکه به 25 میلیون تن افزایش می یابد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ؛ مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اینگونه بیان کرد : در پنج سال گذشته تولید محصولات این مجتمع صنعتی 30 درصد رشد داشته است و با برنامه ریزی در افق سال 1404 تولید این مجتمع به 25 میلیون تن خواهد رسید.
بهرام سبحانی در رابطه با این موضوع افزود : تولید گروه فولاد مبارکه در چشم انداز 1404 به 25 میلیون تن خواهد رسید ؛ این در حالی است که قرار است مجموع تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن برسد.
وی همچنین با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه بزرگ ترین تولیدکننده ی ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم 20 درصدی است ، افزود : این شرکت بزرگترین تولید کننده ی آهن اسفنجی در جهان است.  سبحانی میزان تولید فولاد مبارکه در سال گذشته را 7 میلیون و 455 هزارتن اعلام و گفت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در این مجموعه انجام شده است، امسال به نتیجه می‌رسد و انتظار داریم میزان تولید در پایان سال جاری به 8 میلیون و 630 هزار تن افزایش یابد.

 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


مزایای کاهش تعرفه ورق های فولادی

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که تعرفه ورق های فولادی یک ابزاری برای حمایت از تولید و کنترل بازار در بخش های مختلف است. برای تعیین یک تعرفه نیازمند برنامه ریزی و پیش بینی دقیق هستیم تا در مقابل نوسانات وجود در بازار های بین المللی و داخلی، متناسب با عرضه و تقاضا موجب افزایش یا کاهش قیمت کالای مورد نظر شود.

با توجه به شرایطی که اکثر کشورها با مشکل مازاد عرضه دست و پنجه نرم می کنند و در تلاش برای صادرات محصولات و پیدا کردن بازار مصرف برای تولیداتشان هستند، موضوع تعرفه ها تهدید بزرگی برای دیگر تولید کنندگان خواهد بود. دولت با افزایش تعرفه می تواند از واردات بیش از اندازه فولادبه کشور جلوگیری کند.

به عقیده بعضی از کارشناسان در کشور ما با توجه به شواهد موجود، ، افزایش تعرفه واردات فولاد در سال‌جاری تاثیر مثبتی بر کاهش واردات داشته است و دولت باید با تدابیری نسبت به افزایش بیشتر تعرفه کنونی اقدام کند. در سمتی دیگر به عقیده بعضی از کارشناسان دیگر دولت باید با رصد دقیق بازار، نسبت به افزایش عدد تعرفه کنونی اقدام کند، زیرا کاهش تقاضا در بازار داخلی باعث شده میزان واردات افت کرده  و افزایش تعرفه فولاد در سال‌جاری تاثیری در این زمینه نداشته است.

از طرفی دیگر به گفته بعضی از تولید کنندگان افزایش تعرفه ها بر روی مواد اولیه موجب شده که صنایع پایین دستی، اولا با تعرفه بالا قدرت برای واردات مواد اولیه خود را نداشته باشند و دوما برای تهیه مواد اولیه خود از بازار داخلی به ناچار بالاتر از قیمت‌های جهانی اقدام کنند، مشخص است در این شرایط قیمت نهایی محصولات بسیار بیشتر از قیمت های جهانی خواهد شد و باعث حضور کمرنگ در بازار داخلی و گمرک خواهد شد. در نتیجه اعمال تعرفه‌های بیشتر باید در زمینه محصولات میانی و نهایی فولاد صورت گیرد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


راهکارهایی برای حل مشکلات زنجیره فولاد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، یکی از صنایع راهبردی در کشور، صنعت فولاد می باشد که تولیدات در این صنعت بدلیل وجود ذخایر سنگ آهن و گاز توجیه اقتصادی بالایی دارد.

فولاد کشور دارای مزیت های بسیاری برای اقتصاد می باشد. بر اساس چشم انداز 1404، تولید 55 میلیون تن فولاد در این صنعت در نظر گرفته شده است. ایجاد زنجیره فولاد و همچنین ایجاد توازنه در این زنجیره دو دلیل مهم برای رسیدن به این هدف می باشد. اگرچه طی یک ماهه گذشته واحد های مختلف در صنعت فولاد از کنستانتره سازی تا گندله سازی و واحد های احیا احداث شده است، اما معضلات نا متوازنی در این زنجیره موجب شده تا مشکلاتی در این صنعت به وجود آید نیاز به ایجاد تغییراتی در راهبردهای این صنعت را ضروری می‌کند.

اولین راهکار برای حل مشکلات صنعت فولاد، بازبینی راهبرد ها می باشد. از مهم ترین این راهبردها، تولید 55 میلیون تن فولاد می باشد که بر این اساس افزایش صادرات نیز در برنامه ریزی ها گنجانده شده است. در حدود 55 میلیون تن تولید فولاد تقریبا 14 میلیون تن آن برای صادرات پیش بینی شده است. این د شرایطی است که تا سال گذشته کشور ما تقریبا 6 میلیون تن صادرات داشته است. ترکیب و مقدار صادرات از بزرگترین مشکلات ما در این حوزه است. چراکه از حدود 6 میلیون تن صادرات، کمتر از یک میلیون تن آن محصول نهایی بوده و مابقی آن شمش،اسلب و محصولا غیر نهایی است. اگر تمام زنجیره از قبیل سنگ آهن، کنسانتره و محصول نهایی را در نظر گیریم، تقریبا27 تا 29 میلیون تن آن صادرات بوده است.

در این زنجیره اکثر صادرات برای تولیدات بالا دستی می باشد و صادرات برای پایین دست بسیار کم است که این مساله ازمهم ترین مشکلات در صنعت فولاد می باشد.طبق چشم انداز 1404، کشور ما باید بتواند 14 میلیون تن صادرات محصولات نهایی را در پرونده خود به ثبت برساند اما با وجود مشکلات پیش رو رسیدن به این هدف بسیار سخت خواهد بود در حالی که کشورهای منطقه نیز به موازات  در حال پیشرفت هستند. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


نجات فولاد با بازاریابی مدرن

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ؛ بازاریابی و فروش فولاد از اهمیت زیادی در مبادلات جهانی برخوردار است زیرا نتیجه ی سالها سرمایه گذاری و تولید در یک کارخانه ، باید توسط فروش منجر به درآمدزایی شود. در این سالهای اخیر شرکت های فولادی در ایران به دلیل وقوع رکود در صنایع با مشکل فروش در بازار داخل مواجه شده اند. از این سو برخی از شرکت های فولادی از داخل به سمت بازارهای صادراتی رو آورده اند. همین امر موجب شده تا بازارهای جدید صادراتی  در بخش فولادخودنمایی کنند و باعث موفقیت های چشمگیری شوند.

از سال‌های گذشته تا کنون، به علت رکود طولانی به ‌ویژه در بخش ساخت ‌وساز بازار مسکن ، کشور همچنان با کمبود تقاضای محصولات فولادی در بازار داخل مواجه شده است . بنابراین برای نجاتبازار فولاد باید از استراتژی متفاوت تری استفاده کرد.

از این سو بی‌تردید بدون مطالعه بازار و بازاریابی نوین ، فروش اسلب و رقابت در بازارهای جهانی به هیچ وجه امکان ‌پذیر نخواهد بود. در بازارهای داخلی نیز به‌علت عرضه بیش از تقاضای بازار، به همین میزان مشکل وجود خواهد داشت. اهمیت صادرات دراین سالها برای شرکت‌های فولادی مشهود بوده به ‌طوری که بدون انجام عملیات فروش و بازاریابی صادراتی، شرکت‌های فولادی در سال گذشته با بحران جدی فروش مواجه می‌شدند. در حقیقت ورود به بازارهای جهانی که ناشی از رکود اقتصادی موجود در کشوربه ‌ویژه در بخش مسکن و کاهش شدید تقاضای بازار فولاد داخل بود ، از سال 1394 شروع شده است و تا هم اکنون ادامه دارد که این موضوع در سال‌های آینده  باعث تحول عظیمی در استراتژی شرکت های فولادی در بازار فولاد خواهد شد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


افزایش تولید فولاد ایران و عبوراز مرز یک میلیون تن

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، کشور ایران توانست رکورد جدیدی در تولید فولاد به ثبت رساند. طی یک دهه گذشته، اکنون ایران برای نخستین بار توانست ظرفیت تولید ماهانه خود را از یک میلیون تن بیشتر کرده و این روند را تا ده ماه ابتدایی سال جاری ادامه دهد.

براساس گزارش اتحادیه جهانی آهن و فولاد، در فاصله زمانی از ماه ژانویه تا پایان ماه اکتبر سال 2017 میلادی، میزان تولید فولاد در دنیا 1.41 میلیارد تن بوده است که در مقایسه با سال گذشته 5.6 درصد افزایش یافته است. میزان تولید فولاد دنیا در دهمین ماه سال جاری 145.07 میلیون تن فولاد بوده و حجم تولید ماهانه در دنیا با 5.7 درصد افزایش همراه بوده است.

کشور ما که از بزرگترین فولاد سازان خاورمیانه محسوب می شود، با سرمایه گذاری های انجام گرفته برای توسعه صنعت فولاد طی سال های اخیر، توانسته در ده ماه ابتدایی سال جاری حدود 17.9 میلیون تن فولاد تولید کرده و حجم تولید خود را در مقایسه با سال گذشته 20.9 درصد افزایش دهد.

در ماه اکتبر که دهمین ماه سال جاری می باشد، میزان تولید فولاد ایران 24.2 دصد رشد داشته است. کشور ایران در اکتبر سال 2017 توانسته 1.98 میلیون تن فولاد را به بازار مصرف وارد کند. بازار مصرف داخلی اصلی ترین هدف تولید کنندگان فولاد ایران می باشد اما برای عرضه محصولاتشان به بازارهای بین المللی هم تلاش های بسیاری را کرده اند. در ماه اکتبر همانند ماه های دیگر سال 2017، قاره آسیا اصلی ترین بازار هدف محصولات فولادی ایران بوده است.

موضوع دیگری که در گزارش اتحادیه جهانی آهن و فولاد باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع سرعت رشد تولید ایران می باشد. میزان سرعت رشد تولید فولاد در ایران طی سال جاری بسیار چشمگیر بوده است. ایران رتبه 15 را از نظر افزایش تولید ماهانه در ماه اکتبر به خود اختصاص داده و رتبه دهم را در ده ماه اول سال 2017 از نظر سرعت رشد تولید در دنیا داراست. کسب این رتبه ها طی یک ماه گذشته در صنعت فولاد ایران بی سابقه بوده و حتی نسبت به تعداد زیادی از رقبا موفقیت چشمگیری را بدست آورده است.

با در نظر گرفتن این موضوعات به این مهم دست می یابیم که ایران در ماه سپتامبر حجم تولید خود را 30 درصد افزایش داده است که این میزان در مقایسه با ماه اکتبر بیشتر می باشد. به همین دلیل در ماه اکتبر اکتبر جایگاه سیزدهمین فولادساز بزرگ دنیا را از آن خود کرد  و حجم تولیدش بیش از مکزیک و کمتر از اوکراین بود. این در شرایطی است که در ماه سپتامبر ایران دوازدهمین فولادساز بزرگ دنیا بوده است.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.