سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عبور از بحران در صنعت فولاد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، محصولات فولادی دارای دو مشخصه ی اصلی است . در وحله ی اول به این موضوع اشاره دارد که : تقاضا در بازار محصولات فولادی در حال حاضر به میزان استاندارد عرضه نزدیک نشده است . در داده کاوی راجع به این موضوع به این نتیجه رسیده ایم که این مورد به دلیل پایین بودن تقاضا در بخش دولتی و نبود رشد ساخت و ساز در بخش مسکن بوده است . در صورتی که این دو مساله روند بهبودی نداشته باشد ، به جز تقاضای خرد در بازار ، تقاضای عمده ای را مشاهده نخواهیم کرد .

به گفته ی فعالان بازار فولاد در سالهای اخیر  ،  حجم بودجه های عمرانی به سمت پروژه هایی که پیشترفت بیشتری داشته است حرکت کرده است و این بدین مفهوم است که عملا نیازی به فولاد و محصولات فولادی نداشته است بنابراین کمکی به بازار این محصولات نکرده است.

در وحله ی دوم نیز موضوعی که در بخش مسکن شاهد آن هستیم ، رشد قیمت مسکن نسبت به ساخت و سازها بیشتر بوده است. به این ترتیب تنها گزینه ای که مقابل روی تولید کنندگان قرار گرفته است ، صادرات محصولات فولادی است . صادرات فولاد در دو سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و توانسته پلی برای عبور فولاد از بحران باشد.

در رابطه با این موضوع ، توجه به بازار جهانی فولاد بسیار حائز اهمیت است .  به عنوان مثال ، رشد قیمت در بازار جهانی فولاد موجب شد تا از زیان تولید کنندگان به طور جدی جلوگیری شود و مازاد مصرف داخلی نیز به بازارهای جهانی صادر شود. طبق آمارهای به دست آمده ، میزان صادرات فولاد و محصولات فولادی به بازارهای جهانی رشد چشمگیری داشته است .

برای مثال آمار زیر نشان دهنده ی پیشترفت صادرات فولاد است :

( میزان صادرات  از 5/ 3 میلیون تن فولاد در سال 1394 به حدود 8/ 5 میلیون تن در سال 1395 رشد یافته است. این رقم در سال 1396 در مدت 6 ماه 2/ 4 میلیون تن رسیده است.)

به این ترتیب با توجه به آمار بالا میتوان پیش بینی کرد صاردات فولاد در سال 1396 به 8 میلبیون تن برسد. در رابطه با همین موضوع ، چندی پیش یکی از فعالان اصلی بازار فولاد با توجه به اینکه مصرف سرانه حال حاضر کشور ، تا 8 سال آینده نیاز ما به فولاد ،30 میلیون تن در داخل است و باید مازاد تولیدات ما صادر شود ، گفت : برخی بر این نظریه تاکید دارند که : رقم تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404  دست یافتنی نیست  اما برخی تاکید بر رسیدن به این عدد دارند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.