سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش حجم تولید مواد معدنی ایران

طی هفت ماه ابتدایی سال جاری میزان حجم تولیدات معدنی در ایران 9.7 درصد در مقایسه باسال گذشته با رشد همراه بوده است، بطوری که در هفت ماه ابتدایی امسال، ایران توانسته حدود 197.5 میلیون تن ماده معدنی تولید کند.

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، تولیدات شرکت های بزرگ معدنی در هفت ماه ابتدایی سال جاری 197.5 میلیون تن بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 9.7 درصد با  افزایش مواجه شده است. ایران دارای 68 نوع ماده معدنی است که میزان حجم ذخایر ان برابر 37 میلیارد تن می باشد و میزان ذخایر نهفته آن حدود 57 میلیارد تن گزارش شده است. در بین فعالیت های معدنی، مساله ای که از اهمیت بیشتری برخوردار است، فعالیت های مرتبط با صنعت فولاد می باشد. زیرا ایران در بین تولیدکنندگان فولاد جایگاه بسیار مناسبی را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است. در سطح جهانی هم ایران جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است که این جایگاه نسبت به سال گذشته با دو رتبه ارتقا همراه بوده است. همچنین به عنوان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی شناخته شده است. اگرچه برای بررسی فعالیت های معدنی ایران در حوزه فولاد باید به دو مورد توجه داشت. این دو مورد عبارتند از: فعالیت‌های بالا دستی صنعت فولاد و دیگر فعالیت پایین دستی صنعت فولاد.

فعالیت‌های پایین دستی صنعت فولاد

فراورده های نیمه آماده فولادی را می توان در حوزه فعالیت های پایین دستی صنعت فولاد قرار داد. میزان تولید این محصول طی هفت ماه ابتدایی سال جاری حدود 9.57 میلیون تن بوده است که 14 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته داشته است. یکی از صنایع زیر ساختی مهم در کشور، صنعت فولاد می باشد که ایران برای افزایش حجم تولید آن و رساندن به مرز 55 میلیون تن برای اقتصاد کشور، برنامه ای مستمر برای جذب سرمایه های خارجی و افزایش توان تولید در نظر گرفته است.

فعالیت‌های بالا دستی صنعت فولاد

بیشترین سهم تولید مواد معدنی در ایران را کنستانتره های سنگ آهن به خود اختصاص داده اند که در تولید فولاد هم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند.میزان تولید کنستانتره در هفت ماه ابتدایی سال جاری میزانی حدود 21.88 میلیون تن بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 19 درصد رشد داشته است. معدن گل گهر بیشترین میزان تولید سنگ آهن را داراست.

مهم ترین ماده در صنعت فولاد سازی، سنگ آهن می باشد که ایران در بین بزرگترین کشور های تولید کننده آن است. از سوی دیگر در بازه زمانی ذکر شده، 3.5 میلیون تن گرانول و 17.96 میلیون تن گلوله های فولادی تولید شده است که میزان تولید گلوله های فولادی در ایران 24 درصد افزایش داشته است و به همین دلیل دو شرکت گل گهر و فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده گلوله فولادی در ایران شناخته شده اند.

از دیگر محصولات با ارزش فولادی ایران، آهن اسفنجی می باشد. ایران طی هفت ماه ابتدایی سال جاری 10.76 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته با 24 درصد رشد مواجه شده است. همچنین ایران بزرگ تولید کننده آهن اسفنجی در دنیاست که اکثریت میزان تولید این محصول در شرکت فولاد مبارکه تولید می شود. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.