سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خارج شدن بازار فولاد از رکود

برسی ها جدید از بازار فولاد بیانگر آن است که احتمال می رود در نیمه ی دوم سال 96 شاهد رونق در بخش فولاد خواهیم بود، زیرا دیگر به دلیل تمام شدن برگزاری انتخابات، مسیر اقتصادی کشور مشخص شده. اما لازم به ذکر است در سال 95 هم نیز رشد مناسبی در وضعیت فولاد کشور دیده شده زیرا گزارش های بدست آمده از متغیرهای اقتصادی بیانگر خارج شدن اقتصاد کشور از رکود وارد شدن به دوره ی رونق می باشد. به‌طوری‌که رشد اقتصادی در 9 ماهه سال گذشته از 7 درصد عبور کرد و پیش بینی میشود نرخ رشد اقتصادی برای سالی که سپری شد ، رقمی در حدود 6 تا 6/5 داشته که رشد مناسبی محسوب می‌شود.

در این بین، بخش صنعت طی این مدت با رشد بیش از 5 درصدی تغییرات قابل قبولی را از خود نشان داده است. تمام این موضوعات در کنار رشد تولید کارگاه‌ های بزرگ صنعتی و رشد مناسب نرخ تورم تولید کننده در اسفند ماه، بیانگر آن است که شرایط مناسبی پیش روی تولید قرار گرفته که می‌ تواند زمینه های لازم را جهت خروج بازار فولاد از رکود را فراهم نماید. با این حال نگاهی به تابلوی بورس کالا نشان می‌ دهد در تالار محصولات صنعتی در این بازار هزار و 170 میلیارد تومان تامین مالی در سال گذشته برای محصولات فولادی صورت گرفته که این رقم برای 7 میلیون تن محصول معامله شده بوده است. این رقم تامین مالی در برابر رقم سال 94 معادل 27 درصد رشد را نشان می‌دهد درحالی‌که حجم معاملات4/5 درصد بیشتر رشد نکرده و این موضوع موید آن است که بیشتر شاهد رشد قیمت‌ها بوده‌ایم تا رونق در بازار.

با توجه به این نکته باید اعلام کرد که بازار فولاد همچنان نتوانسته است موفقیت لازم را جهت هماهنگ شدن با رشد اقتصادی کشور کسب کند. به عبارت دیگر می توان اعلام کرد که که رشد صنعتی و رشد اقتصادی کشور نیز در بخش واقعی چندان کالا محور نبوده و کالاهای پایه‌ای چون فولاد که مصارف توسعه‌ای دارند هنوز وارد چرخه رونق اقتصادی نشده‌اند. با این حال کارشناسان معتقدند که رشد قیمت در بازار فولاد و بهبود در طبقات بالایی اقتصادی و رونق در پروژه‌ های عمرانی که دولت برای سال 96 وعده داده می‌توان سال 96 را سال آغاز خروج بازار فولاد از رکود دانست اما لازم به ذکر است که این موضوع به معنای رونق چشمگیر این بازار نیست. در این زمینه کارشناسان می‌گویند اقتصاد ایران از پتانسیل‌ هایی برای رونق برخوردار است اما مادامی که بخش‌ های اساسی مثل مسکن و طرح‌ های زیرساختی با رونق رو به‌ رو‌ ‌نشوند نمی‌ توان به تحرک بازارهای پایه امید چندانی داشت. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.