سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلایل اصلی کاهش قیمت فولاد

طبق بررسی های انجام شده از وضعیت کنونی بازار فولاد می توان پیش بینی کرد که به دلیل کاهش تولید فولاد چین می توان به آینده بازار امیدوار بود. همچنین اعلام شده است که در ماه های بین نوامبر و دسامبر شاهد قیمت هایی مانند قیمت های اکنونی خواهیم بود و سپس قیمت ها مجددا روندی رو به بالا و افزایشی به خود خواهند گرفت.

لازم به ذکر است که از جمله دلایل مهمی که نقش اساسی در کاهش قیمت فولاد داشت، رکوردی بود که از حجم تولید فولاد درماه گذشته زده شده. بدین منظور که در ماه آگوست رکورد تولید فولاد در چین شکسته شد و به دلیل نگرانی از مازاد عرضه، قیمت ها کاهش یافت.

 طبق اضهاراتی که تجار چینی داشته اند اعلام شده: یکی از نشانه های خطرناکی که در بازار وجود دارد، رو به بالا بودن میزان موجودی میلگرد است. لازم به ذکر است که به دلیل کاهش قیمت ها در ماه اکتبر(بعد از تعطیلات رسمی چین)، پیش بینی می شود که قیمت ها روندی بسیار کاهشی به خود بگیرند. چینی ها بر این باورند که به دلیل بالا بودن حجم موجودی در انبار های ورق های گالوانیزه و ... ممکن است با کاهش حجم خرید مواجه شوند.

با وجود تمام این تفاسیر کارشناسان اعلام کرده اند: کاهش قیمت ها در بازار های فولاد چین زیاد طول نخواهد کشید زیرا در ماه آینده میزان تولیدات فولاد در استان هبی چین تا 50% کاهش خواهد یافت. این موضوع بیانگر کاهش عرضه فولاد در چین خواهد بود. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


افزایش قیمت ورق در اروپا

گزارشات ارسالی از سوی بازار آهن و فولاد آلمان بیانگر آن است که بهای ورق گرم در بازار های داخلی این کشورافزایش 10 تا 20 یورویی یافته و با قیمت 540 تا 560 یورو در هر تن فوب تحویل کارخانه به ثبت رسیده است. عمده دلیل افزایش قیمت ورق در این کشور می تواند حجم اندک عرضه و افزایش قیمت های وارداتی باشد. لازم به ذکر است که میزان تقاضا افزایش نیافته و در یک حد متوسط می باشد.

از سویی دیگر اگر بخواهیم قیمت ورق گرم وارداتی را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که بهای ورق گرم وارداتی نیز حدود 30 یورو در آخرین روز های ماه آگوست افزایش قیمت داشته است. پیش بینی میشود یک موقعیت و فرصت عالی برای کشور هند و ترکیه بمنظور صادرات ورق ایجاد خواهد شد؛ زیرا در اولین روز های ماه اکتبر یعنی در چند ماه آینده، نتیجه ی نهایی پرونده آنتی دامپینگ علیه ورق گرم برزیل، ایران، روسیه و اوکراین اعلام خواهد شد که اگر این دامپینیگ ایجاد شود یک فرصت خوبی برای صادرات ورق گرم هند و ترکیه ایجاد خواهد شد.

طبق گزارشات ارسالی از فولاد ایران، انجمن فولاد یوروفر اعلام کرده : به دلیل آنکه ما شاهد محدودیت در عرضه ی الکترود هستیم، باید هرچه سریع تر فولاد سازان اروپایی اقدام به جلوگیری از وقفه در تولید را دراولویت کار خود قرار دهند. گفتنی است که فولاد سازان اروپایی سالایانه حدود 226 هزار تن الکترود مصرف می کنند.

60 درصد نیاز از چین وارد می شود از این رو این کمبود می تواند تولید فولاد با کیفیت بالا و متوسط را دچار مشکل سازد. همچنین طبق پیش بینی های انجام شده اخیر، ممکن است که در سال جاری شاهد کاهش 50درصدی صادرات الکترود در چین باشیم که در این صورت این مقدار به 100 هزار تن خواهد رسید. کمبود الکترود در صنعت فولاد اروپا به این دلیل ایجاد شد که در سطح دنیا چند سال اخیر ظرفیت های تولید کاهش داشته و در چین نیز امسال سیاست های زیست محیطی منجر به تعطیلی و کاهش تولید شد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


رشد تولید فولاد در آلمان و چین

رشد تولید فولاد در آلمان:

آمار ها و گزارشات ارسالی از سوی بازار فولاد کشور آلمان بیانگر آن است که تولید فولاد در این کشور، در طول یک سال گذشته روندی صعودی داشته است و در سال جاری نیز کشور آلمان روند صعودی تولید فولاد خود را ادامه داده است. لازم به ذکر است که در ماه جاری نیز تولید فولاد در این کشور افزایش 5/3 درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است.

همچنین گفتنی است که در جولای ماه جاری نیز میزان تولید فولاد در این کشور حدود 5/6 دلار رشد سالانه داشته است. طبق برآورد های انجام شده پیش بینی میشود تا پایان سال جاری میزان تولید فولاد در این کشور یک درصد دیگر نیز رشد کند و به 43 میلیون تن برسد.

 

تولید فولاد در چین:

در ماه جولای سال جاری ساهد یک رکورد تاریخی در تولید فولاد بوده ایم که کشور چین این رکورد را ثبت کرد. اما در ماه گذشته برای باری دیگر کشور چین رکورد تولید فولاد را شکست و حجم قابل توجهی را روانه بازار کرد. با توجه به بررسی شرایط موجود در بازار های چینی می توان به این نتیجه رسید که به دلیل سود بالا، تولید کنندگان اقدام به تولیدات با حجم بالا کرده اند. گفتنی است که عده ای از کارشناسان بازار بر این یاور هستند که تا پایان سال جاری میزان فروش و تقاضای داخلی نیز افزایش یابد.

در ماه آگوست، چین 74.59 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که یک رکورد تولید ماهانه جدید است. میزان تولید نسبت به جولای 0.8 درصد و در مقایسه با آگوست سال قبل 8.7 درصد رشد داشته است. حاشیه سود کارخانه ها در فروش داخلی خیلی بالاست به طوری که می توانند در حال حاضر با فروش هر تن بیلت در بازار داخلی بیشتر از130 دلار در هر تن سوددهی داشته باشند.

طبق گزارشاتی که اخیرا از سوی بورس کالا منتشر شده است، کشور چین یک رکورد ماهیانه زده است که تا کنون چنین تولیدی در یک ماه نداشته است. در ماه گذشته کشور چین حدود 75 میلیون تن فولاد تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 9% رشد داشته است. میزان سود دهی از تولید فولاد در کشور چین بالاست؛ بطوریکه با فروش هر تن بیلت در بازار های داخلی این کشور می توان به سودی بیش از 130 دلار در هر تن دست یافت.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید

 


تصویر فولاد SPK NL 2601 فولاد SPK NL 2601

با ایجاد اختلاف اندک در عناصر پایه فولاد SPK و اضافه کردن عناصری نظیر وانادیوم و تنگستن ، فولاد SPK NL  تولید میشود که علاوه بر سختی بیشتر ، مقاومت به سایش بالاتری دارد.

 

کاربردهای فولاد SPK NLدر صنایع مختلف :

ابزارهای تراشکاری حساس به شکست

کلاهک ها

قالب های کله زنی

تیغه های برشی

ابزارهای داخل تراشی

دمای فرجینگ ( Forging) :1050-850

دمای آنیلینگ ( Annealing) : 850-800

دمای سختی پذیری( Hardening) : 1080-1050 ، 1010-980

محیط خنک کردن (Quench) : روغن- حمام نمک – هوا همراه با نیتراسیون

دمای برگشت ( Tempering) : 570-520 ، 400-100

دماها برحسب سانتی گراد می باشد.

 


عوامل موثر در خارج شدن بازار فولاد از رکود

گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در آخرین مصاحبه ی خود اعلام کرد: بازار فولاد ایران در طول یکسال گذشته دچار رکود شد و این رکود همچنان ادامه دارد. از جمله مواردی که می توان از آن به عنوان عوامل ایجاد رکود در بازار فولاد اشاره کرد، رکود مسکن – متوقف شدن طرح های عمرانی کشور و رکود در بازار آهن و سنگ آهن می باشد.

در ادامه ی همین مطلب، یکی از اعضای کمیسیون صنایع اعلام کرده: ما همچنان در سال 96 نیز با رکود در بازار مواجه هستیم که این امر ناشی از عدم اجرای سیاست های خروج از رکود است. یکی از مهم ترین عواملی که در رونق یا رکود بازار آهن و فولاد مان تاثیر بسزایی دارد، بخش مسکن است. برای خروج کردن صنعت فولاد مان از رکود، باید ابتدا در شکل گیری رونق در بخش مسکن بکوشیم. دولت نیز باید ایجاد زمینه های رونق در مسکن را در اولیت خود قرار دهد.

وی افزود: در حال حاضر بازار فولاد ایران بشدت شکل رقابتی دارد و به همین جهت، تولیدکنندگان و فروشندگان فولاد در صدد آن هستند که محصولات خود را صادر کنند. با توجه به این موضوع باید متذکر شوم که تامین نیاز بازار داخلی از اولیوت بیشتری برخور دار است.  عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه گفت و گوی خبری خود اعلام کرد: بازار فعلی فولاد ایران توانایی آن را دارد که در بازار های جهانی اقدام به صادرات مواد اولیه و خام کند؛ اما به منظور جلوگیری از ضرر و زیان های تولید کنندگان باید از صدور مواد خام جلوگیری شود.

گرمابی ادامه داد: اگر در بخش های مختلفی از کشور مانند مسکن و بازار فولاد رونقی ایجاد شود، به دنبال آن شاهد رشد تورم نیز خواهیم بود. به همین جهت دولت باید سعی کند تا ضمن ایجاد شرایط رشد در بخش های مختلف کشور، اثرات تورم آن را نیز از بین برد. گرمابی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رکود و تعطیلی معادن کشور نیز تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تمایل سرمایه گذاران خارجی برای همکاری در بخش معدن شاهد تعطیلی معادن در سالهای اخیر بودیم از این رو به منظور رونق این صنعت مهم و تاثیر گذار در اقتصاد دولت باید موانع جذب سرمایه گذاری خارجی را در بازار حذف کند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید