سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش قیمت فولاد مهم ترین خبر طی یک هفته گذشته

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، طی یک هفته گذشته مهم ترین خبری که منتشر شده است، افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی کشور می باشد. اگرچه در این افزایش قیمت ها عواملی همچون نوسانات عرضه و تقاضا، ورود آرام و اندک اندک تقاضای فصلی روزهای پایان سال، بالا رفتن قیمت دلار و خودنمایی واسطه گری و سفته بازی و بسیاری از عوامل دیگر دخیل بوده اند.

طبق اطلاعات بدست آمده، در بازار هایی جهانی از قبیل بازار بیلت شاهد افزایش قیمت ها هستیم. البته هنوز اوج افزایش قیمت ها مشاهده نشده و انگار بازار جهانی در انتظار شفافیت اتفاقات و همچنین شروع به کار جدیدتر بازار های این حوزه می باشد. این وضعیت جدید بوجود آمده شاید بتواند تاثیر بسیاری بر این بازار بگذارد. بنظر می آید بازارهای جهانی فولاد فرصت تاثیرپذیری بیشتری از نوسان های قیمت های جهانی داشته باشد. در ادامه به نوسان  در بازار سنگ آهن می پردازیم.

سنگ‌آهن

طی هفته گذشته قیمت ثبت شده برای سنگ اهن وارداتی خلوص 62 درصد به چین 78/25 دلار برای هرتن خشک سی اف آر اعلام شد که این میزان کمتر از 2 دلار با افزایش قیمت مواجه شده بود. البته در آخرین روز های هفته با رسیدن به تعطیلات سال نو چینی ها بازار در سکوت فرو رفت. همچنان کارشناسان این بازار نسبت به روند بازار بعد از تعطیلات کشور چین خوش بین هستند چراکه میزان مصرف فولاد افزایش می یابد.

آخرین موجودی که از سنگ اهن بنادر چین گزارش شده، 152/4 میلیون تن بوده است. در بازار های سنگ آهن صادراتی کشور، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص 60 درصد از 6/ 44 دلار در هر تن فوب به 6/ 40 دلار رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص 60/ 61 درصد ایران نیز از 1/ 38 دلار به 9/ 36 دلار در هر تن فوب رسیده است.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


افزایش قیمت یوآن چین و تاثیرآن بر بازار فولاد

     

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، از اواخر ماه ژانویه اوایل فوریه قیمت مواد اولیه فولاد سازی از جمله سنگ آهن و زغال سنگ متالوژی با افزایش مواجه گردید که دلیل این افزایش قیمت رشد میزان تقاضای خرید در کشور چین با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو بوده است.در این میان رشد قیمت یوآن نسبت به نرخ دلار نیز اثرگذار بوده است.  

اخرین شاخص قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد موسسه پلاتس، در روز چهارشنبه هفته گذشته 25/78 دلار برای هرتن خشک سی اف آر گزارش شد که 40/3 دلار در هر تن خشک معادل 5/ 4 درصد افزایش قیمت ماهانه داشته است. قیمت زغال‌سنگ نیز رشد ماهانه 1/ 5 درصدی معادل 5/ 11 دلار داشته و به 50/ 233 دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین رسیده است.

آمار بدست آمده حاکی از عدم حرکت این دوماده اولیه در یک راستا می باشد. اما در حال حاضر هردو این ها به علت رشد قیمت یوآن و بهبود فعالیت های بازار و افزایش میزان تقاضا برای خرید، دچار افزایش قیمت شده اند. کشور چین 69 درصد از کل تولیدات بازار جهانی سنگ آهن را وارد می کند اما این میزان اقتدار در مورد زغال سنگ صدق نمی کند. در شرایط فعلی از اواخر ماه ژانویه هر دو ماده اولیه یاد شده روندی صعودی را پیش گرفتند زیرا خریداران چینی قبل از تعطیلات سال نو اقدام به معامله کردند.

با اغاز سال جدید میلادی، قیمت یوآن در مقایسه با دلار روندی افزایشی داشت و در روز 8 فوریه سال جاری به بالا ترین قیمت یعنی 2822/ 6 دلار برای هر یوآن رسید که افزایش 56/3 درصدی نسبت به یک ماه گذشته داشته است. . افزایش قیمت یوآن موجب شد تا تفاوت قیمتی بین محموله‌های سنگ آهن بنادر چین که به یوآن هستند با محموله‌های وارداتی دلاری کاهش یابد و تقاضا برای واردات این ماده اولیه را افزایش دهد. همچنین در بازار زغال‌سنگ نیز ظاهرا افزایش قیمت یوآن باعث شد تا خریداران زغال‌سنگ بتوانند 9 تا 10 دلار در هر تن در معاملات اوایل فوریه خود نسبت به اوایل ژانویه ذخیره کنند، از این‌رو تقاضای خرید آن بالا رفت.

شرکت فولاد حامیران نمایندگی فروش فولاد آلیاژی اصفهان و همچنین نمایندگی انحصاری فروش فولاد آلیاژی بهلر در ایران نیز در زمینه فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه فعالیت دارد که  برای اطلاع از قیمت محصولات همچون قیمت فولاد mo40 ، قیمت فولاد ck45  ، قیمت فولاد hss  و دیگر محصولات فولادی می توانید با شماره های 63511-021 تماس حاصل فرمایید.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


قیمت های مخرب در بازار فولاد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، با توجه به تعطیلی روز یکشنبه هفته گذشته، روز دوشنبه را می توان ابتدای هفته کاری بازار فولاد تعریف نمود.

با توجه به تعطیلات 22 بهمن و همچنین مصادف شدن این ایام با آخرین روزهای ماه بهمن، برخی از فعالان در بازار فولاد که نیت خرید در ماه اسفند را داشتند، با پیش فرض قرار دادن دادن گزاره «خرید قبل از گرانی شب عید» در بازار فولاد اقدام به خرید کردند. 

از طرفی ثبات نسبی قیمت دلار در هفته گذشته و همچنین خروج از دوران سرما به علاوه خریدهای سفته بازانه، همگی دست به دست هم دادند تا روند بازار فولاد به نوعی صعودی شود. این در شرایطی است که در اخرین روزهای هفته گذشته مصادف با چهارشنبه و پنجشنبه و بعد از افت قیمت دلار و کاهش تب و تاب بازار و به دنبال آن انتشار اوراق از سوی بانک مرکزی با سود 20 درصد و...، انتظار می رفت بخشی از وجود سرگردان به سمت بازار  پول رود و بازار ارز را متعادل سازد. از طرفی دیگر یک خرید و فروش غیر واقعی و بدون حضور هیچ گونه تقاضای واقعی در بازار فولاد سبب خواهد شد محصولات در انبار ها زیر قیمت کارخانه ها معامله گردند. در حالت کلی باید منتظر ماند و دید بازار در چه زمانی به حالت عادی خود باز می گردد.

 بالا رفتن بیش از حد قیمت ها در بازار فولاد به نوعی خریداران جزء را تحریک کرده و جوی در  بازار بوجود می آورد که سوال هایی در ذهن خریداران مبنی بر درست یا غلط بودن خرید در این شرایط بازار بوجود می آورد. اما فعالان و کارشناسان بازار فولاد در پاسخ به اینگونه ساوالات می گویند: در بازار هیچگونه تقاضای واقعی وجود ندارد و تقاضاهای موجود همگی سفته بازی و دلالی می باشد. فعالان بر این عقیده اند که که اگرچه خریداران جزء در بازار شروع به خرید می‌کنند اما به قطع و به طبق تجربه در اوایل ماه اسفند با ضرر اقدام به فروش اجناس خود خواهند کرد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


صنعت فولاد، صنعتی پر مصرف در زمینه آب

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، صنعت فولاد صنعتی آب بر بشمار می رود که برای حل این مشکل باید راهکارهایی برای مصرف بهینه آب پیدا کرد.

در اینباره علی اصغر اعلم الهدی، استاد دانشگاه شریف در همایش «مدیریت ارتباط انرژی، محیط‌زیست و آب در صنعت فولاد با رویکرد توسعه پایدار، تولید پاک و بدون ضایعات» به ارائه گزارشی پرداخت و عنوان کرد: در مصرف انرژی باید از سیاست گذاری های کلان استفاده کرد. البته پس از اعمال این سیاست گذاری ها باید اقدامات مناسب را در این راستا انجام داد.

به عنوان مثال در ابتدا قرار بود شرکت فولاد مبارکه اصفهان در شهرهای جنوبی کشور تاسیس گردد اما به خاطر دلایل امنیتی تاسیس این کارخانه فولاد سازی به مرکز کشور انتقال یافت. حتی برای تاسیس این کارخانه در جنوب کشور چندین دستگاه آب شیرین کن ساخته شد که با انتقال این کارخانه به اصفهان، این دستگاه ها بدون استفاده ماند و بعدا مجبور شدن این دستگاه را در چهار منطقه از کشور نصب کنند.

وی در ادامه افزود: باید بتوانیم با تشکیل واحدهای علمی بهتر عمل کرده و نیازهای بخش صنعت کشور را بهتر شناسایی کنیم.
این استاد دانشگاه شریف همچنین با اشاره به استحصال مواد معدنی از دریاچه نمک ارومیه، عنوان کرد: تا کنون طرح های بسیاری برای احیای دریاچه ارومیه ارائه شده است اما این دریاچه سرشار از مواد معدنی است که می‌توان آنها را استحصال و املاحی با ارزش اقتصادی استخراج کرد که از نمک معمولی آغاز می‌شود تا به منیزیم و لیتیوم برسد. 

اعلم‌الهدی در ادامه با اشاره به ساخت آب شیرین کن برای واحدهای فولادی افزود: ساخت آب شیرین کن برای واحدهای فولادی از جمله موضوع هایست که باید مورد بررسی قرار گیرد و شرایط میدانی و بررسی آب و هوا، دما و میزان نمک در آب باید به‌طور علمی بررسی شود.

 وی در اخر خاطر نشان کرد: در حوزه مصرف آب باید ببینیم چه میزان آب در صنعت فولاد استفاده می شود. و آیا مقدار مصرفی که شرکت فولاد مبارکه به دلیل آن جایزه گرفته، در حد نرم جهانی است؟ از این‌رو، میزان مصرف آب در کشور یک مسئله است.

شرکت فولاد حامیران نمایندگی فروش فولاد آلیاژی اصفهان و همچنین نمایندگی انحصاری فروش فولاد آلیاژی بهلر در ایران نیز در زمینه فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه فعالیت دارد که  برای اطلاع از قیمت محصولات همچون قیمت فولاد mo40 ، قیمت فولاد ck45  ، قیمت فولاد hss  و دیگر محصولات فولادی می توانید با شماره های 63511-021 تماس حاصل فرمایید.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید


قیمت شمش افزایش یافت

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، قیمت شمش در هفته دوم بهمن روندی افزایشی را پیش گرفت که دلیل این افزایش قیمت سه عامل محدودیت شدید عرضه قراضه و آهن اسفنجی، مشکلات ناشی از حمل و نقل و بسته بودن راهها و در نهایت هم کاهش تولید شمش به دلیل قطع برق صنایع در بسیاری از شهرها بوده است.

از روز یکشنبه قیمت ارز افزایش یافت، قیمت شمش نیز بصورت پلکانی بالا رفت اما فارغ از اینکه قیمت شمش افزایش یافت عرضه آن هم بشدت محدود شد که دلیل ان دوعامل مهم می باشد که عامل اول افزایش قیمت قراضه و کمیابی آن بوده  و دلیل دوم محدود شدن عجیب آهن اسفنجی که تولید شمش را تحت تاثیر قرار داده است، می باشد.

به نظر می رسد درصورتیکه مشکل سرما برطرف شود، میزان تولید شمش و به دنبال آن میزان تقاضای قراضه و آهن اسفنجی با افزایش مواجه خواهد شد. در حال حاضر میزان سود تولید شمش از آهن قراضه با قیمت های فعلی بسیار محدود است اما تولید آن با آهن اسفنجی همچنان از نظر اقتصادی بصرفه می باشد.

طی هفته یاد شده موضوع صادرات بریکت هم مطرح شد و خریدارها پیشنهاد قیمت 320 دلار سی اف آر بنادر جنوب اروپا را مطرح کردند. این قیمت حداقل 10 دلار کمتر از مبلغ مورد نظر فروشنده ها بود. برخی از تاجرهای فولاد، صادرات شمش را آغاز نمودند که این موضوع به روند صادرات و رقابت در خرید از کارخانه های داخلی کمک شایانی می کند در شرایطی که موجب می شود رقابت در بازارهای خارجی بوجود آید.

وقوع این وضعیت کاملا طبیعی است چرا که نتیجه آن آن جهانی شدن بیشتر محصولات فولادی ایران می باشد. در حال حاضر، روند کنونی صادرات مواد خام و نیمه ساخته میزان تقاضای سرمایه گذاری در قسمت اکتشاف سنگ آهن، تامین آب، برق و راه را شدت می بخشد که این به معنی افزایش میزان بودجه عمرانی می باشد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید