سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خط تولید جدید در شرکت فولادآلیاژی ایران

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ؛ خط تولید فرآوری ضایعات فلزی در شرکت فولاد آلیاژی ایران طی مراسمی با حضور مسئولان و مدیران شرکت به بهره برداری رسید. رئیس هیئت مدیره این شرکت در طی مراسم اظهار کرد : کارخانه فرآوری ضایعات با ظرفیت 300 هزار تن در سال که قابلیت افزایش تا400 هزار تن را نیز دارد، تنها کارخانه فرآوری آهن قراضه در مرکز و جنوب کشور است که شروع به فعالیت کرده است. طاهر نژاد افـزود : مواد اولیه مورد نیاز کارخانه یادشده، قراضه‌های فولادی است و خودرو‌های سواری از رده خارج شده بهترین نوع قراضه برای این واحد تولیدی است. وی ضمن بیان اینکه : کارخانه یادشده با همکاری کارشناسان شرکت comes آلمان و نیروهای این کارخانه و با استفاده از فناوری روز زیست محیطی اروپا راه‌اندازی شد، اظهار کرد :این واحد با دستگاه های کاملا اتوماتیک با هدف کاهش آلایندگی صنایع فولاد فعالیت خود را آغاز می کند. 
طاهر نژاد در ادامه بیان کرد : توان خرد کردن قراضه ها در این کارخانه 50 تا 60 تن در ساعت است. با توجه به ظرفیت کارخانه و قیمت فعلی قراضه ، میزان گردش مالی این واحد در سال بیش از هفت هزار میلیارد ریال است. از جمله مزایای این واحد افزایش کیفیت ذوب ، کاهش مصرف برق ، افزایش بهره وری قراضه و کاهش قیمت تمام شده است. در همین راستا واحد فرآوری ضایعات فولاد آلیاژی راه‌اندازی شد تا ضمن استفاده خود شرکت، سایر واحدهای فولادسازی استان نیز نسبت به فرآوری قراضه‌های مصرفی خود برای افزایش بهره وری و کاهش آلودگی زیست محیطی از این کارخانه بهره مند شوند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


نیاز به بازبینـی در طرح های فولادی

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ؛ در حال حاضر بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دولت نمی تواند برای افرادی که خواهان دریافت مجوز هستند ، مجوز صادر نکنند. در همین رابطه بهادر احرامیان ، فعال حوزه ی فولاد بیان کرده است : فولاد حوزه ای نیست که تنها دولت و شبه دولتی ها در آن فعالیت کنند.  صنعت فولاد مثل هر رشته دیگر صنعتی است. تصور اشتباه در دهه 60 و 70 وجود داشت مبنی بر اینکه فولاد باید در انحصار دولت یا گروه های بزرگ باشد اما تجربه ثابت کرد که این یک ادعای واهی است و بخش خصوصی می‌تواند در عرصه فولاد به‌طور مستمر و موثر فعالیت کند.   

مدیرعامل فولاد یزد گفت: در عرصه فولاد، بخش خصوصی و شبه دولتی حضور دارند اما بخش عمومی به اصطلاح از روند و وضعیت روز صنعت فولاد دور است. بسیاری از طرح‌های بخش عمومی در حوزه فولاد توجیه اقتصادی ندارد اما بخش خصوصی، از همان ابتدای کار، به دنبال تحقق این هدف است و این باعث شده در بحث فولاد موفق‌تر عمل کنیم . از سوی دیگر با نگاهی دقیق تر می‌توان فهمید که بسیاری از طرح‌ها در بخش عمومی پشتوانه کارشناسی دقیقی ندارند اما ادامه پیدا می‌کنند تا اینکه در اواسط راه این پروژه‌ها به مشکل می‌خورند اما باز با اصرار و تا انتها بدون اینکه تغییری برای بهبود طرح انجام دهند ادامه پیدا می‌کند و سرمایه تلف می‌شود.

 وی افزود : گسل‌ها جابه جا شده و روندی که در پیش داریم به بازبینی در طرح‌ها رسیده است. بهتر است مسوولان شجاعت داشته باشند و تصمیمات سخت بگیرند. طرح های فولادی که دارای پیشرفت 20 درصدی هستند، چنانچه بحث مالی در تامین سرمایه حل شود و سرمایه گذاری وسیعی مورد نیاز نباشد، می توان در مذاکره با طرف های خارجی تامین مالی آنها را حل کرد و به هدف سند چشم انداز 1404 دست یافت.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


استقبال ایمیـدرو از طرح ادغام در زنجیره فولاد

معاون وزیر صنعت و رئیس هیئت عامل ایمیـدرو در خصوص رویکرد این سازمان در طرح ادغام زنجیره فولاد گفت : ایمیدرو از طرح ادغام در زنجیره فولاد حمایت می کند و در راستای همین موضوع برای ادغام ظرفیت ها در بندر عباس برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا خود فولادسازان از ظرفیت 5 به 10 تن برسند.
به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ؛ به گفته ی مهدی کرباسیان این بخش از اقتصاد اولویت  دولت ، مجلس و مسئولین قرار گرفته است. وی در رابطه با این موضوع بیان کرد : نقشه راه 4 ساله این حوزه معدن در قالب 76 بند تهیه شده و در اختیار دولت و مجلس قرار گرفته است . تلاش ها مبنی بر این است که از طریق این نقشه ، جایگاه ویژه خود را بدست آورد. در همین راستا به نظر می رسد زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی بایستی در طرح های معدنی دیده شود. 

کرباسیان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خصوصی سازی های صورت گرفته در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: خصوصی سازی های نادرست زنجیره معدن و صنایع معدنی را از هم پاشیده است. اگر در این زمینه راه حلی پیدا نشود قطعا دچار مشکل خواهیم شد. کرباسیان با اشاره به اینکه در سالهای اخیر با فراوری سنگ آهن ، میزان صادرات فولاد را افزایش دادیم ؛ اظهار کرد : در 8 ماه نخست امسال 527 هزارتن صادرات آهن اسفنجی داشتیم و در زنجیره فولاد میزان صادرات 5 میلیون 800 هزار تن بود که پیش بینی ما رسیدن به صادرات 8 میلیون تنی در این بخش است. درمجموع باید گفت باوجود آنکه تنها 5 درصد از تولید ناخالص داخلی حاصل از بخش معدن و صنایع معدنی است اما 22 درصد از درآمدهای کل صادرات از این حوزه بدست می آید.
کرباسیان ضمن اعلام اینکه ایمیـدرو طی چندسال اخیر 45 هزار شغل ایجاد کرده گفت : از 250 هزارکیلومترمربع عملیات اکتشافی ، 45 هزار کیلومتر در 15 محدوده امیدبخش طی 2 هفته آینده به بخش خصوصی واگذار می شود. همچنین 13 محدوده دیگر برای اکتشاف تا پایان سال به فراخوان می رود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


فعال بودن ظرفیت 30 درصدی نورد کشور

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ، یکی از موضوعاتی نوردکاران فولاد کشور با آن رو به رو هستند ، ارتقای کیفیت محصولات است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در رابطه با مشکلات نوردکاران اینگونه اظهار کرد : ظرفیت‌های بسیاری در بخش نوردکاری کشور ایجاد شده که آمارهای موجود این ظرفیت را حدود 38 تا 42 میلیون اعلام کرده اند اما کمتر از یک سوم این ظرفیت فعال است ؛ بنابراین واحدهای نوردکاری با 30 تا 40 درصد ظرفیت خود در مدار تولید قرار گرفته اند.

وی ادامه داد : با توجه به بازار داخلی، این بخش از فولادسازی باید بیش از پیش به سمت صادرات پیش برود. البته مشکل نوردکاران این است که بیشتر آنها گواهینامه صادراتی ندارند و شرط لازم برای دریافت این گواهینامه ، ارتقای کیفیت محصول است. نورد کاران رعایت استاندارد های کیفی را مدنظر قرار نمی دهند بنابراین از این سو در بازار داخلی مصرف آنها به کمترین میزان رسیده و از سوی دیگر قدرت رقابت پذیری صادراتی ندارند که به طور یقین با مشکل رو به رو می شوند.

این در حالی است که واحدهایی مانند ذوب‌آهن اصفهان، نیشابور و میانه که محصولات استانداردی تولید می‌کنند و نظارت کافی بر عملکرد تولید آنها وجود دارد و کیفیت محصولات را در اولویت قرار داده‌اند، با مشکلی روبه‌رو نیستند و به این ترتیب هم بازار داخلی خود را حفظ کرده‌اند و هم در بازارهای خارجی حضور موفق و چشمگیری دارند.

یزدی زاده در ادامه بیان کرد : با توجه به ظرفیت سازی که برای 55 میلیون تن در سال 1404 انجام شده ، قرار است مجموعه ای از تمام محصولات را در این چشم انداز داشته باشیم بنابراین نخستین نیاز برای دستیابی به این چشم انداز ، استاندارد سازی است و نوردکاران برای حفظ خود در بازار باید به سمت کیفی سازی بروند در غیر اینصورت از گردونه ی بازار حذف خواهند شد.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


تولید بیش از 11 میلیون تن شمش فولاد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد ، بررسی عملکرد تولید 8 ماهه شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی ایران حاکی از آن است که شمش فولادی در کشور با 17 درصد رشد همراه بوده و در مقایسه با سال گذشته  به 11 میلیون و 223 هزار تن رسیده است. در آبان ماه امسال نیز یک میلیون و 500 هزار تن شمش فولاد در کشور تولید شد که این آمار در مقایسه با آبان ماه پارسال 29 درصد رشد داشته است .
در 8 ماهه سال جاری ، تولید فولاد اسلب در گروه فولاد مبارکه به 5 میلیون و 645 هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است. همچنین در چند ماه اخیر تولید فولاد  در شرکت های خوزستان به 2 میلیون و 500 هزار تن رسید که با رشد 5 درصدی رو به رو بوده است.
تولید بلوم در ذوب آهن اصفهان نیز با یک درصد رشد در این مدت به یک میلیون و 500 هزار تن رسید و لی تولید بیلت گروه ملی صنعتی فولاد ایران با 37 درصد نزول به 37 هزار و 40 تن کاهش یافت.
تولید شرکت فولاد کاوه جنوب نیز به میزان 545 هزار تن رسید که بر اساس این گزارش ، در سال 1404 ظرفیت تولید خام کشور باید به 55 میلیون تن برسد و انتظار می رود به جایگاه هفتم جهان ارتقا پیدا کنیم. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.