سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عبور از بحران در صنعت فولاد

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، محصولات فولادی دارای دو مشخصه ی اصلی است . در وحله ی اول به این موضوع اشاره دارد که : تقاضا در بازار محصولات فولادی در حال حاضر به میزان استاندارد عرضه نزدیک نشده است . در داده کاوی راجع به این موضوع به این نتیجه رسیده ایم که این مورد به دلیل پایین بودن تقاضا در بخش دولتی و نبود رشد ساخت و ساز در بخش مسکن بوده است . در صورتی که این دو مساله روند بهبودی نداشته باشد ، به جز تقاضای خرد در بازار ، تقاضای عمده ای را مشاهده نخواهیم کرد .

به گفته ی فعالان بازار فولاد در سالهای اخیر  ،  حجم بودجه های عمرانی به سمت پروژه هایی که پیشترفت بیشتری داشته است حرکت کرده است و این بدین مفهوم است که عملا نیازی به فولاد و محصولات فولادی نداشته است بنابراین کمکی به بازار این محصولات نکرده است.

در وحله ی دوم نیز موضوعی که در بخش مسکن شاهد آن هستیم ، رشد قیمت مسکن نسبت به ساخت و سازها بیشتر بوده است. به این ترتیب تنها گزینه ای که مقابل روی تولید کنندگان قرار گرفته است ، صادرات محصولات فولادی است . صادرات فولاد در دو سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و توانسته پلی برای عبور فولاد از بحران باشد.

در رابطه با این موضوع ، توجه به بازار جهانی فولاد بسیار حائز اهمیت است .  به عنوان مثال ، رشد قیمت در بازار جهانی فولاد موجب شد تا از زیان تولید کنندگان به طور جدی جلوگیری شود و مازاد مصرف داخلی نیز به بازارهای جهانی صادر شود. طبق آمارهای به دست آمده ، میزان صادرات فولاد و محصولات فولادی به بازارهای جهانی رشد چشمگیری داشته است .

برای مثال آمار زیر نشان دهنده ی پیشترفت صادرات فولاد است :

( میزان صادرات  از 5/ 3 میلیون تن فولاد در سال 1394 به حدود 8/ 5 میلیون تن در سال 1395 رشد یافته است. این رقم در سال 1396 در مدت 6 ماه 2/ 4 میلیون تن رسیده است.)

به این ترتیب با توجه به آمار بالا میتوان پیش بینی کرد صاردات فولاد در سال 1396 به 8 میلبیون تن برسد. در رابطه با همین موضوع ، چندی پیش یکی از فعالان اصلی بازار فولاد با توجه به اینکه مصرف سرانه حال حاضر کشور ، تا 8 سال آینده نیاز ما به فولاد ،30 میلیون تن در داخل است و باید مازاد تولیدات ما صادر شود ، گفت : برخی بر این نظریه تاکید دارند که : رقم تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404  دست یافتنی نیست  اما برخی تاکید بر رسیدن به این عدد دارند.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


افزایش حجم تولید مواد معدنی ایران

طی هفت ماه ابتدایی سال جاری میزان حجم تولیدات معدنی در ایران 9.7 درصد در مقایسه باسال گذشته با رشد همراه بوده است، بطوری که در هفت ماه ابتدایی امسال، ایران توانسته حدود 197.5 میلیون تن ماده معدنی تولید کند.

به گزارش حامیران در تحلیل بازار فولاد، تولیدات شرکت های بزرگ معدنی در هفت ماه ابتدایی سال جاری 197.5 میلیون تن بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 9.7 درصد با  افزایش مواجه شده است. ایران دارای 68 نوع ماده معدنی است که میزان حجم ذخایر ان برابر 37 میلیارد تن می باشد و میزان ذخایر نهفته آن حدود 57 میلیارد تن گزارش شده است. در بین فعالیت های معدنی، مساله ای که از اهمیت بیشتری برخوردار است، فعالیت های مرتبط با صنعت فولاد می باشد. زیرا ایران در بین تولیدکنندگان فولاد جایگاه بسیار مناسبی را در خاورمیانه به خود اختصاص داده است. در سطح جهانی هم ایران جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داده است که این جایگاه نسبت به سال گذشته با دو رتبه ارتقا همراه بوده است. همچنین به عنوان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی شناخته شده است. اگرچه برای بررسی فعالیت های معدنی ایران در حوزه فولاد باید به دو مورد توجه داشت. این دو مورد عبارتند از: فعالیت‌های بالا دستی صنعت فولاد و دیگر فعالیت پایین دستی صنعت فولاد.

فعالیت‌های پایین دستی صنعت فولاد

فراورده های نیمه آماده فولادی را می توان در حوزه فعالیت های پایین دستی صنعت فولاد قرار داد. میزان تولید این محصول طی هفت ماه ابتدایی سال جاری حدود 9.57 میلیون تن بوده است که 14 درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته داشته است. یکی از صنایع زیر ساختی مهم در کشور، صنعت فولاد می باشد که ایران برای افزایش حجم تولید آن و رساندن به مرز 55 میلیون تن برای اقتصاد کشور، برنامه ای مستمر برای جذب سرمایه های خارجی و افزایش توان تولید در نظر گرفته است.

فعالیت‌های بالا دستی صنعت فولاد

بیشترین سهم تولید مواد معدنی در ایران را کنستانتره های سنگ آهن به خود اختصاص داده اند که در تولید فولاد هم از جایگاه بسیار خوبی برخوردار هستند.میزان تولید کنستانتره در هفت ماه ابتدایی سال جاری میزانی حدود 21.88 میلیون تن بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 19 درصد رشد داشته است. معدن گل گهر بیشترین میزان تولید سنگ آهن را داراست.

مهم ترین ماده در صنعت فولاد سازی، سنگ آهن می باشد که ایران در بین بزرگترین کشور های تولید کننده آن است. از سوی دیگر در بازه زمانی ذکر شده، 3.5 میلیون تن گرانول و 17.96 میلیون تن گلوله های فولادی تولید شده است که میزان تولید گلوله های فولادی در ایران 24 درصد افزایش داشته است و به همین دلیل دو شرکت گل گهر و فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده گلوله فولادی در ایران شناخته شده اند.

از دیگر محصولات با ارزش فولادی ایران، آهن اسفنجی می باشد. ایران طی هفت ماه ابتدایی سال جاری 10.76 میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته با 24 درصد رشد مواجه شده است. همچنین ایران بزرگ تولید کننده آهن اسفنجی در دنیاست که اکثریت میزان تولید این محصول در شرکت فولاد مبارکه تولید می شود. 

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


پیش بینی بازار فولاد ایران در سال2018

 

?به گزارش حامیران؛ با توجه به گزارشات موجود و بررسی ها انجام شده پیش بینی می شود در سال میلادی پیش رو با افزایش تقاضای فولاد در بازار جهانی روبرو باشیم که سهم منطقه CIS  به لحاظ آماری  بیشتر از سایر قسمت هاست. انتظار می رود رشد تقاضا برای فولاد با شیبی متوسط ادامه یابد، همچنین  کاهش سرعت رشد تقاضای فولاد چین تا نیمه دوم سال 2018 تداوم یابد.
درخصوص بازار فولاد ایران نیز باید گفت رشد تقاضای فولاد کشور در سال جاری میلادی 5 درصد و در سال آینده (2018) 6.5 درصد پیش بینی شده است. یعنی تقاضای فولاد ایران در سال 2017 به 20.1 میلیون تن و در سال 2017 به 21.3 میلیون تن خواهد رسید. از این جهت میتوان به فولاد سازان ایران نوید دوسال وضعیت خوب بازار را داد.
رشد تقاضای فولاد در سال 2016 یک درصد بوده و تقریبا به یک میلیارد و 516 میلیون تن رسیده بود.پیش بینی ها نشان می دهد در سال 2017 این رشد بر اساس نرخ رشد تولید فولاد خام چین (تنظیم شده برای سال 2016) کمتر از یک درصد تصور می شود. تقاضای فولاد در سال جاری میلادی یک میلیارد و 622 میلیون تن برآورد می شود.
رشد تقاضای سال 2018 نیز 1.6 درصد پیش بینی می شود که در این صورت تقاضا به یک میلیارد و 648 میلیون تن خواهد رسید.
تنها منطقه ای است که نسبت تقاضای فولاد آن در سال های 2107 و 2018 بیشتر از سایر قسمت هاست حوزه CISمی باشد و پیش بینی شده این منطقه در سال 2017 نسبت به سال قبل از آن رشد 3.6 درصد را تجربه کند و رشد تقاضای آن در سال 2018 درمقایسه با 2017 بالغ بر 3.8 درصد باشد.
چشم انداز کوتاه مدت تقاضای فولاد تحت تاثیر تهدیدهای سیاست ناپایدار اقتصادی آمریکا و سیاست های پولی اقتصادهای توسعه یافته قرار گرفته و می گیرد. از سوی دیگر درگیری های ژئوپلیتیک و کاهش شتاب رشد اقتصاد چین نیز بازار فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد و جزو تهدیدهای این بازار محسوب می شود.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


صادرات 25 میلیون تنی فولاد ایران

طبق سند چشم انداز1404 تولید فولاد ایران باید به 55 میلیون تن در سال برسد اگرچه ممکن است در نگاه اول کمی دور از دسترس به نظر برسد اما به گفته برخی از کارشناسان از جمله مدیر عامل فولاد مبارکه، رسیدن به این مهم با برنامه ریزی مشخص شدنی است.در حقیقت بخش زیادی از مقدمات و زیر بنا های رسیدن به این هدف انجام شده و ده ها کارخانه متوسط و بزرگ ساخته شده یا در مراحل نهایی هستند. اما سبحانی معتقد است که تولید تنها مشکل رسیدن به این هدف نیست بلکه مشکل اصلی بازار است. اگر در پی دست یافتن به این هدف هستیم افزایش صادرات  به 25 میلیون تن فولاد در سال باید محقق شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست تخصصی استراتژی فولاد در افق 1404 با اعلام این مطلب افزود: با توجه به روند مصرف داخلی فولاد، نیاز داخلی تا 1404 به 30 میلیون تن در سال می رسد و با توان صادرات 25 میلیون تن در سال میتوان به افق 1404 دست یافت.
وی تصریح کرد: رسیدن به 55 میلیون تن فولاد بلند پروازانه نیست؛ اما باید دید این رقم در تولید و صادرات اقتصادی چگونه خواهد بود.سبحانی تکمیل زنجیره فولاد، موازنه ظرفیت در زنجیره تولید، ‌ظرفیت‌های غیراقتصادی، پراکندگی واحدها، ناقص بودن زنجیره فولاد، تکنولوژی تولید، بهره‌وری پایین نیروی کار و عدم توجه به بازار صادراتی را از چالش‌های اساسی تولید رقابتی برای تولید 55 میلیون تن فولاد دانست که نتیجه آنها عدم توان رقابت خواهد بود.وی تاکید کرد: باید به گونه‌ای تولید کنیم تا بتوان با کشورهای همسایه رقابت کرد. از این رو هدف، فقط تولید 55 میلیون تن فولاد نیست.سبحانی با بیان اینکه در گروه فولاد مبارکه زنجیره تولید فولاد تکمیل شده است، گفت: در این مجموعه 10 میلیون و 300 هزار تن فولاد تولید می‌شود و از سنگ تا زنگ را در زنجیره تولید داریم.

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.


بازار بیلت سی آی اس در آسیا مطلوب است

بازار بیلت سی آی اس که مدت ها بود در یک حالت ثابت مانده بود و خبری از تقاضا و معامله نبود، در حال حاضر دچار تحرک شده است و این موضوع باعث شده تا شاهد رشد معاملات در این بازار در هفته ی اخیر باشیم.

خبر های رسیده حاکی از آن هستند که در هفته ی گذشته به دلیل بیشتر شدن توجه خریداران به بیلت سی آی اس، چندین معامله در این بازار به ثبت رسید که این موضوع می تواند برای آینده ی نزدیک بازار، وضعیت مطلوبی را رقم بزند.

البته لازم به ذکر است که اهالی حوزه دریای مدیترانه بیشتر درصدد آن هستند که تخقیف بیشتری بگیرند؛ به همین جهت فعلا قصد خرید ندارند و تنها منتظر نشسته اند. با توجه به عرضه کنندگان بیلت سی آی اس اقدام به اعطای تخفیفات چشم گیری کردند، بازهم شاهد چند معامله جزئی در منطقه منا بودیم و مردم منطقه منا همچنان به امید قیمت هایی پایین تر منتظر نشسته اند.

گفتنی است که بیشترین قیمت بیلت سی ای اس مربوط به کشور فیلیپین بود. در این کشور بیلت سی آی اس حدود 485 دلار در هر تن فوب خریداری شد. از سویی دیگر، کمترین قیمت مربوط به معامله بیلت سی آی اس، در کشور منا بود.

برای مشاهده متن خبر اصلی کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرام فولاد حامیران کلیک کنید.